Vår fritidshem

Vår fritidshem

       DSC03639
Edessaskolan erbjuder elever fritidshemsverksamhet efter den dagliga skolundervisningen. Fritidshemmet styrs av skollagen och arbetar så mycket som möjligt för att tillämpa den läroplan som gäller för förskoleklassen och det obligatoriska skolväsendet (Lgr 11).
Vi arbetar utifrån skolverkets Allmänna Råd för kvalitet i fritidshem. Vi erbjuder barnen en meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid(Allmänna Råd, Skolverket).
Vi är totalt fem fritidsledare som arbetar på fritids. Fritidsledarna har olika funktioner och ansvarsområden men vårt främsta mål är att barnen skall uppleva trygghet, mening och utveckling.
För närvarande har vi omkring 50 barn som går på fritids. Vi erbjuder barnen en rolig och stimulerande verksamhet och vi utgår efter barnens intressen och behov.
Vi erbjuder barnen en meningsfull fritid då barnen deltar i olika dagliga aktiviteter som ska bidra till barnens sociala utveckling. Vi befäster stor vikt på handledd verksamhet då fritidsledarna har olika grupper och leder in barnen i de olika aktiviteterna.
Varje fritidspedagog ansvarar för olika aktiviteter då barnen är indelade i grupperna röd, gul, blå och grön. Månadsvis har vi integrerade grupper då fritidsledarna anordnar:
  • Kör; här erbjuds barnen att sjunga traditionella verser i både svenska och modersmålet. Genom kör får barnen kunskap om olika verser och sånger.
  • Dans; fysisk aktivitet och rörlighet är något vi arbetar mycket med. Dansen ger barnen möjlighet att röra sig i takt med musiken och bekanta sig med olika rytmer och dansstilar.
  • Musik; genom musik får barnen lära sig att spela några musikspel och lära känna de olika instrumenten.
  • Sagostund; barn tycker om att få sagor återberättade. Vi erbjuder barnen möjlighet att få ta del av välkända sagor som gått från generation till generation. Genom sagor får barnen lära sig att skilja mellan det som är fiktivt och verkligt.
  • Teater; teater erbjuder vi barnen för att de skall lära känna begreppet känslor, att vara arg, glad, ledsen, full i skratt, nervös, och andra mänskliga känslor. Teater ger barnen möjligheten att uttrycka sig och sina känslor och stärker barnens identitet och självförtroende. Barnen får även lära sig repliker och sätta ihop ett rollspel utifrån urval av kända berättelser. Rödluvan, Moses och Josef och hans bröder är några av de berättelser som vi satt ihop till en pjäs.
  • Fotboll; barnen får spela i olika lag och möta varandra vilket ger barnen möjlighet att samarbeta i lag.
  • Pysselverkstad; här erbjuds barnen möjlighet till skapande. Pyssel handleds ofta med ett tema.
  • Frågesport; barnen får en chans att delta i olika kunskapsfrågor som är anpassade till deras kunskapsnivå. Frågorna berör ämnen som färger, lokalsinnet, alfabetet, flaggkunskap, djur och natur frågor, film, musik, världen och kungafamiljen.
  • Läxhjälp; barnen får möjlighet till extra hjälp på fritids och även extra uppgifter för de barn som vill och som är i behov.

2

”Fritishemmets uppdrag är att förena omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling”(Allmänna Råd, Skolverket).
Den aktiva sysselsättningen skall bidra till barnens sociala utveckling och även kunskaps utveckling då fritidverksamheten eftersträvar lärande och skapande.
Den fria leken är också viktig då barnen får samspela med varandra och utvecklas i mötet mellan varandra.

Barnens ansvar och inflytande är väldigt viktigt därför arbetar vi utifrån en Likabehandlingsplan och integrerar den i den dagliga verksamheten. Det är viktigt att barnen får ta del av mänsklighetsprincipen och begreppet lika värde.

 

20150821_133329

 

One Response so far.

  1. Hi to all, it’s actually a nice for me to go to see this web
    site, it consists of valuable Information.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.